Lajtai Péter kiállítása

LAJTAI PÉTER KIÁLLÍTÁSA

- TEGYÜK EZT MÉG HOZZÁ -

 

2011. március 17. -  2011. május 16.

 

 

Untitled_Panorama2_copy.jpg

 

 

 

 

 

LAJTAI PÉTER  (Budapest, 1949)

 

_DSC0066_copy_copy.jpg

 

Költőként indul. A hatvanas évek végén csatlakozik a magyar underground mozgalomhoz. Tagja Halász Péter alternatív színházának, a Kassák Ház Stúdiónak, és többek között ő az egyik szerzője A skanzen gyilkosai című darabnak, amely a csoport betiltásához vezet. Részt vesz a balatonboglári kápolnatárlatokon, majd 1972-ben politikai okokból emigrál.

 

Kezdetben Izraelben, 1980-ig Franciaországban, majd Belgiumban él. A nyolcvanas években képzőművészeti galériát nyit Antwerpenben, New Yorkban és Párizsban.

 

2004-ben költözik vissza Magyarországra, s azóta foglalkozik a digitális fényképezésen alapuló számítógépes képalkotással. 

 

Monumentális munkáiban zsidó kegytárgyak (imaszíj, imasál, menóra) és tárgyrészletek makrofotóiból indul ki. A valóság sűrített, téren és időn kívül lebegő lenyomataiból, a mikroszkopikus részletekből sorozatokat állít össze. Műveiben a rész és egész viszonyát, a szakrális és szekuláris közötti határvidéket kutatja. Zenei kompozíciókra emlékeztető, a tárgyak eredeti jelentését felülíró alkotásai nem ábrázolnak: kiindulópontok egy láthatatlan világ feltérképezéséhez.

  

 

SZINÁJTÓL A WEBIG

 

Untitled_Panorama6_copy.jpg

 

Az emberiség történetének egyik legnagyobb vívmánya a társadalmat szabályozó törvények „feltalálása”. Az isteni kinyilatkoztatást lejegyző mózesi kőtáblák lehetővé tették, hogy a káoszból létrejöjjön a rend, mely szinte ruhaként tapad a bőrünkre. Ahogy az esetlegesen odavetett gyűrődő textil mintázatában is megkeresi a szem a rendet, a geometrikus struktúrát, a felrobbanó valóságszeletek is összeállnak egyetlen egésszé. Egy olyan, mozaikszerű, lehetséges világgá, mely visszautal a kiindulópontjára is, a számítógép memóriájában bináris kódként rejtőző információkra vagy a képernyőn látható elemi képpontokra, pixelekre.

 

A szabadság terepe, a szigorú szabályoktól mentes internet-háló egyesül a törvénnyel, a megfoghatatlan a megrajzolhatatlannal. A virtuális térben lebegő, a konkrét tárgytól elszakadó képek elmosódó színeikkel, feloldódó körvonalaikkal elbillennek a tárgymentes elvonatkoztatás, az absztrakció felé.

 

Összeér múlt és jelen: az út a Szinájtól a webig ível.

 

 

  

METAFORÁK

 

_DSC0217_copy.jpg 

 

A kiállítás egésze értelmezhető az emberiség történetének metaforájaként. A különféle hagyományokkal rendelkező kultúrák találkozása sohasem volt zökkenőmentes: évszázadok óta feszülnek egymásnak az ellentétes erők. Ki győz a fény és az árnyék harcában, hol van az a pont, ahol az egyik átlép a másikba? Egyáltalán, valóban a fény harca ez az árnyékkal szemben? Bevilágítható-e a sötétség?

 

A fényt adó menóra hol fényes, hol elsötétül, képe absztrahálódik; a különös szín- és fényviszonyok nyomán nem csupán a röntgenképekre asszociálhatunk, hanem pulzáló emberalakokra is. Az imasál díszes és fénylő nyakpántja és mintázatai sötéten világítanak. Megütköznek a színek, egymásnak feszül a két totális kontraszt, a fekete és a fehér. A puha textil megmerevedik, eltűnik a magyarázó részlet, a végtelen szép természetből csak a bimbók, a tövisek és a tüskék látszanak.

 

Ezt hagyták ránk elődeink örökül? Ezt is, de azt is, folytasd, egészítsd ki és építsd újra fel!

 

  

 

 

AZ EGÉSZ ÉS A RÉSZ

 

 1300_0464_T__red__kek_teljess__ge_NO4_2009_270x338cm_r__szlet_.jpg

 

A törvények hatalmába vetett hit megrendült, az igazság széttöredezett. A tér összeszűkült: az elemek szőttesként nyomódnak egymásra. Az adatmorzsákat, képtöredékeket maszkok, egynemű felületek fedik el.

 

A maceszlapokon megjelenő, szinte kényszeresen ismétlődő, Malevicset megidéző fekete négyzetek egyszerre tűnnek leplező felületnek (álarcnak) és árnyékba borított hiánynak (képi adatvesztésnek). Igaz és hamis, egész és rész összefonódik, nem választható el egymástól. A teljesség megragadhatatlan, a tökéletesség nem elérhető.

 

A kitakart és fragmentumaira bomló valóságból azonban újra felépíthető egy új világ – amennyiben elfogadjuk, hogy tudásunk véges, és sosem birtokolhatjuk az Egészet.

 

 

 

 

 

katal__gus.jpg

  A kiállítás katalógusa megvásárolható a Magyar Zsidó Múzeumban.

 

 

 

 

Ars Sacra fesztivál - zsidó őszi ünnepek - 2 ingyenes tá ...
 Múzeumpedagógiai foglalkoztató füzet ...
További cikkek
Eseménynaptár
2014. Szeptember « | »
H K Sz Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Banner file not found.
Hitközségi hírek